tirsdag den 18. marts 2014

Morgenmad og fede-dag

Jeg har måttet erkende, at jeg åbenbart bare er mega sulten om morgenen – jeg skal i hvert fald helst have mig noget at spise ved en ti-tiden, selvom jeg har lavet sund og proteinrig morgenmad.

Her for nogle weekender siden, ville jeg gerne forkæle mig selv og derfor lavede jeg scrambled eggs med smør OG piskefløde ala Gordon Ramsey. Jeg spiste det med noget bresola og nogle gulerødder og så var jeg ellers mæt resten af dagen! Jeg overvejede, om det mon var den forholdsvist store fedtmængde og begyndte derfor at eksperimentere lidt med LCHF. Jeg lavede blandt andet en portion chiagrød, men jeg må bare erkende at jeg ikke kan blive mæt af det, selvom der var forholdsvist meget fedt i. Der er åbenbart bare ét eller andet med æg, som gør at de mætter helt fantastisk.




Nå, men da min chiagrød ikke mættede, besluttede jeg mig for at gå tilbage til min gode gamle (trofaste!) smoothie. Skæbnen ville det så, at udvalget af bananer og skyr var ret ringe, da jeg var i Føtex, så jeg besluttede mig for at prøve de nye hypede Cheasy skyr. Jeg købte den med blåbær og solbær. De første skefulde mindede mig om Danone, men jeg syntes hurtigt at smagen blev alt for sød, og jeg bilder mig ind at det havde en bismag af aspartam. Den slags er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag, men hvis man nu har det ligesom mig, så vil jeg anbefale at man laver sin egen version.

Opskriften er så simpel, at det ikke rigtigt er en opskrift, man skal bare blende en banan – jo større og mere moden, jo sødere smoothie/skyr sammen med 130-170 gram skyr alt efter sult og en lille smule solbær, cirka 30 gram, samt lidt mælk, for at få det til at køre.

Jeg har lidt travlt om morgenen, så jeg hælder mælk, skyr og solbær i mit blenderglas om aftenen. Næste dag tilsætter jeg bananen og blender det. Det smager godt og mætter faktisk ganske godt. Man skal dog være opmærksom på, at det er væsentligt mindre sødt end morgenmad med sukker eller sødemiddel.



En anden morgenmad som jeg har afprøvet med stor succes er øllebrød! I min udgave er den ret blasfemisk, for den er ikke sødet med sukker og der er ikke noget flødeskum, men jeg synes egentlig at den smager ganske godt :)

To skiver kerneløst rugbrød befries for skorper, skæres i små stykker, to dadler får fjernet skallen, tilsættes rugbrøden, enten mast ud eller bare i små stykker. 1½ dl vand hældes over og hele herligheden hviler i køleskabet natten over. Det sidste er ikke strengt nødvendigt, men grøden skal måske have lidt længere tid i microen næste morgen.

Den næste dag starter jeg med at give grøden to minutter i microen. Så rører jeg rundt, og giver den to minutter mere. Et æble skrælles, rives og tilsættes grøden, som får en eller to gange to minutter mere i microen. Igen, det er noget mindre sødt end morgenmad med sødemiddel, men er du vant til sukker, så tilsæt blot endnu en dadel – de er ret søde i sig selv.




Jeg spiser altid et blødkogt æg til min morgenmad – bortset fra, når jeg laver scrambled eggs ;) Disse morgenmåltider ligger alle omkring 300 – 400 kalorier – mine scrambled eggs var de dyreste, de kostede 378 kalorier, men mættede så også det længere. Med de andre typer af morgenmad skal jeg som regel have mig et par skiver knækbrød op ad formiddagen.

Ellers har der jo været lidt stille på bloggen her på det sidste, jeg har haft travlt med at være social og være på arbejde. Det har min vægt også godt kunne mærke, den hopper lidt op og ned hele tiden, men jeg er nogenlunde zen omkring det: I går havde jeg simpelthen en fed-dag, I ved, sådan en dag hvor man bare føler sig stor og tyk! Jeg kiggede på mine gamle kropsmålinger i madlog og jeg kunne se, at jeg trods alt har haft 6-8 cm mere om min talje end nu, men lige lidt hjalp det. Jeg tror heller ikke, at det bliver bedre af at jeg kigger på fitnessblogs med førbilleder, der ligner det efterbillede jeg gerne vil have ;)
Anyway, så prøver jeg at være accepterende omkring min krop, minde mig selv om, at de piger jo også bruger MEGET mere tid på træning end jeg gør, og at min kæreste jo for resten godt kan lide mig som jeg er.

Hvad gør I andre, når I har fede-dage? Træner mere, afleder tankerne eller måske noget helt andet? Og har I en magisk morgenmad, som holder jer mætte godt op af dagen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar